• PRZEPISY ZESPOŁOWYCH GIER SPORTOWYCH

        •  

           

          UPROSZCZONE PRZEPISY W SIATKÓWKĘ

          1. W meczu występuje maksymalnie 12 zawodników, w każdym secie na boisku może grać 6 zawodników.


          2. W jednym secie trener może dokonać maksymalnie 6 zmian.


          3. W jednym secie trener może poprosić dwa razy o czas.


          4. Spotkanie gra się do trzech wygranych setów.


          5. Przy stanie meczu 2:2 rozgrywany jest set 5


          6. Set wygrywa zespół, który zdobędzie 25 punktów.


          7. Przy stanie 25:25 mecz wygrywa drużyna, która uzyska 2 punkty przewagi


          8. 5 set rozgrywany jest do 15 punktów (2 punkty przewagi)


          9. Wymiary boiska do siatkówki 9:18 metrów


          10. Boisko składa się z pola obrony oraz pola ataku. 


          11. Każdy zespół ma prawo do trzech odbić( plus dotknięcie piłki przez blok) w celu przebicia jej nad siatką na stronę przeciwnika


          12. Piłka może być odbita każdą częścią ciała.

          13. Piłka przy zagrywce może dotknąć siatki.


          14. Piłka w czasie gry może się odbić od siatki.


          15. Zawodnik nie może odbić piki dwa razy pod rząd (wyjątek, dotknięcie piłki w bloku, następnie odbicie w grze). 


          16. Zawodnik nie może w czasie gry dotknąć taśmy oraz wpadać na siatkę.


          17. Zawodnik nie może przekroczyć linii środkowej pod siatką.


          18. Zawodnik może wykonać zagrywkę dowolną częścią ręki .


          19. Libero może tylko odbierać zagrywkę, bronić piłki w polu. Libero nie wykonuje zagrywki, nie może atakować piłki. 


          Ciekawostki 


          1.Siatkówkę wynalazł w 1895 roku Amerykanin William G. Morgan, który swoją karierę powiązał z działalnością w YMCA. To właśnie tam spotkał Jamesa Naismitha - człowieka, który, tak się złożyło, jest też wynalazcą koszykówki. Zainspirowany nową dyscypliną, postanowił stworzyć własną - także stosunkowo wymagającą, ale dostępną również dla nieco starszych członków YMCA, pozbawioną pewnej brutalności. Tak powstało "mintonette", później przemianowane właśnie na siatkówkę. 

           

          ..............................................................................................
           


          PODSTAWOWE PRZEPISY GRY W PIŁKĘ RĘCZNĄ


          1. Na boisku do piłki ręcznej o wymiarach 20x40m, gra 7 zawodników jednej drużyny (6 + bramkarz).


          2. Linia pola bramkowego jest oddalona od bramki 6m.


          3. Linia rzutów karnych znajduje się 7m od linii bramkowej.


          4. Linia rzutów wolnych znajduje się 9m od linii bramkowej.


          5. Czas meczu 2x30 min. 


          6. W polu bramkowym może znajdować się tylko bramkarz.


          7 Bramkarz może bronić rzuty każdą częścią ciała.


          8. Nie wolno podawać piłki do bramkarza znajdującego się w polu bramkowym.


          9. Piłka, która przekroczy linię końcową należy do bramkarza z wyjątkiem kiedy ostatni dotknął piłki zawodnik obrony.


          10. Rzut rozpoczynający grę wykonuje się ze środka boiska stojąc jedną nogą na linii.


          11. Rzuty wolne wykonuje się zasadniczo z miejsca przekroczenia przepisów.


          12. W czasie wykonywania rzutu wolnego zawodnicy drużyny atakującej muszą się znajdować za linią rzutów wolnych. 


          13. Rzut z autu wykonujemy  stojąc jedną nogą na linii


          14. Rzut karny wykonujemy na gwizdek.


          15. W czasie wykonywania rzutu karnego nie wolno podnieść przedniej nogi, nadepnąć ani przekroczyć linii rzutów karnych.


          16. W czasie wykonywania rzutów (wolny, karny, z autu, rozpoczynający grę) należy zachować odległość 3m.


          17. Po gwizdku sędziego piłkę należy położyć na miejscu.


          18. Za zagrania niezgodne z przepisami oraz niesportowe zachowanie sędzia może ukarać zawodnika: upomnieniem (żółta kartka), wykluczeniem (2min.), dyskwalifikacją (czerwona kartka) ,usunięciem. 


          CIEKAWOSKI 

          • W piłkę ręczną grano już w antycznej Grecji i starożytnym Rzymie
          • To druga najszybsza gra zespołowa na świecie. Pierwszą jest hokej.
          • Rekord w sile rzutu piłką należy do Polaka. Karol Bielecki posyła je z prędkością dochodzącą do 120km/h.
          •  Uderzenie bramkarza piłką w twarz jest faulem. 


           

           

          .........................................................................................................

           

          PODSTAWOWE PRZEPISY W PIŁKĘ NOŻNĄ

          1.W zawodach biorą udział dwie drużyny, każda składa się z jedenastu zawodników, przy czym jeden z nich jest bramkarzem. Zawody nie mogą być rozpoczęte, jeśli choć jedna z drużyn ma w swoim składzie mniej niż siedmiu zawodników (jeśli drużyna dostanie 5 czerwonych kartek, drużyna automatycznie przegrywa spotkanie).


          2. W każdym meczu rozgrywanym w ramach oficjalnych rozgrywek można dokonać maksymalnie trzech zmian zawodników.


          3. Mecz piłki nożnej trwa dwie połowy po 45 minut z przerwą 15 minutową pomiędzy nimi. 


          4. Bramka jest zdobyta, jeżeli piłka całym swoim obwodem przekracza linię bramkową pomiędzy słupkami bramkowymi i pod poprzeczką, zakładając, że drużyna, która zdobyła bramkę nie popełniła wcześniej jakiegokolwiek przewinienia przeciwko przepisom gry. 


          5. Zawodnik jest na pozycji spalonej, jeżeli znajduje się bliżej linii bramkowej przeciwników niż piłka i przedostatni zawodnik lub piłka i dwóch ostatnich zawodników.


          6. Zawodnik nie jest spalony, gdy otrzymuje piłkę bezpośrednio z: rzutu od bramki, wrzutu z autu, rzutu z rogu, znajduje się na własnej połowie pola gry, znajduje się w tej samej odległości od linii bramkowej przeciwników, co przedostatni zawodnik drużyny przeciwnej, znajduje się na równi z dwoma ostatnimi zawodnikami drużyny przeciwnej. 


          7. W piłce nożnej występują rzuty wolne: bezpośrednie i pośrednie. Wykonywane one są z miejsca przewinienia. 


          8. Rzut wolny bezpośredni przyznaje się za: niesportowe zachowanie (kopnięcie przeciwnika, podkładanie nogi, popychanie, plucie, itp.), celowa zagranie piłki ręką (z wyjątkiem bramkarza w polu karnym), gra faul (np. nieczysty wślizg).


          9. Rzut karny zarządza się jeżeli jedno z powyższych przewinień popełnione zostało przez zawodnika w jego własnym polu karnym. Rzut karny wykonywany jest z wyznaczonego punktu, oddalonego o 11m od linii bramkowej.


          10. Rzut wolny pośredni przyznaje się za: grę niebezpieczną (wysoko uniesiona noga, zbyt nisko opuszczona głowa, leżenie i przytrzymywanie piłki, nakładka, itp.), niedozwolone przeszkadzanie przeciwnikowi (zabieganie drogi, przeszkadzanie bramkarzowi w wznowieniu gry, itp.)


          11. Przy wykonywaniu rzutu wolnego piłka musi nieruchomo leżeć w momencie wykonania rzutu, a po wykonaniu rzutu zawodnikowi, który go wykonał, nie wolno jej powtórnie dotknąć, chyba że została ona dotknięta przez innego zawodnika. Zawodnicy drużyny przeciwnej muszą znajdować się w odległości co najmniej 9,15m od piłki. 


          12. Rzut sędziowski jest sposobem wznowienia gry po chwilowej przerwie w grze, której zarządzenie gwizdkiem sędzia uznał za konieczne, z każdego powodu nie wymienionego gdziekolwiek indziej w przepisach gry w piłkę nożną (np. dwie piłki na boisku, wymagana jest interwencja lekarza, a piłka jest w grze, wtargnięcie kibiców na boisko). 


          13. Rzut od bramki przyznaje się, gdy piłka całym obwodem, ostatnio dotknięta przez zawodnika drużyny atakującej, przekroczyła linię bramkową, zarówno po ziemi (podłożu) jak i w powietrzu i nie została zdobyta bramka.


          14. Rzut z rogu przyznaje się gdy piłka, całym obwodem, ostatnio dotknięta przez zawodnika drużyny broniącej, przeszła linię bramkową, zarówno po ziemi (podłożu), jak i w powietrzu i nie została zdobyta bramka.


          15. Za grę niezgodną z przepisami sędzia może ukarać zawodnika: napomnieniem (żółta kartka) lub wykluczeniem (czerwona kartka). 


          CIEKAWOSTKI
          1.Ricardo (Portugalia) jest pierwszym bramkarzem, który obronił trzy rzuty karne podczas mundialu w 2006 r. 
          2.Najcięższym graczem w historii był bramkarz "Grubas" Foulke, który ważył blisko 140 kg. Był niesamowicie silny – potrafił wyrzucić ręką piłkę na przeciwległe pole karne. 
          3.Roberto Carlos, były zawodnik Realu Madryt i reprezentacji Brazylii, potrafił posłać na bramkę rywala torpedę o prędkości dochodzącej do 170km/h. 
          4.Urugwajczyk Ricardo Oliver w 1998 r. strzelił najszybszą bramkę w historii piłki nożnej. Udało mu się pokonać bramkarza już w 2,8 sekundzie meczu. 

           

           

          .............................................................................................................

           

          UPROSZCZONE PRZEPISY W KOSZYKÓWKĘ

          1. Wymiary boiska 28 metrów dł. 15 metrów szer.
          2. Obręcz kosza zawieszona jest na wysokości 3,05 m nad podłożem.
          3. Drużyna składa się z 10 (12) zawodników.
          4. Na boisku może jednorazowo grać tylko 5 zawodników jednej drużyny.
          5. Trener może dokonać dowolną ilość zmian.
          6. Mecz trwa 4 kwarty po 10 minut każda.
          7. Drużyna ma 8 sekund aby wprowadzić piłkę na połowę przeciwnika.
          8. Drużyna ma 24 sekundy na oddanie rzutu na kosz przeciwnika.
          9. Kosz za 1 punkt zdobywa się z rzutu wolnego.
          10. Kosz za 2 punkty zdobywa się ze strefy podkoszowej ( w obrębie pola wyznaczonego linią w odl.6,25 m). 
          11. Kosz za 3 punkty zdobywa się z poza strefy oznaczonej linią w odległości powyżej 6,25m.
          12. Kozłowanie piłki oburącz jest błędem.
          13. Chwytając piłkę po kozłowaniu nie można ponownie kozłować (podwójny)
          14. Nie można biegać z piłką koszykową ( można wykonać tylko 2 -takt) 
          15. Przejście zawodnika ponownie na własną połowę, podanie piłki do zawodnika tej samej drużyny na własną połowę jest błędem ( błąd płowy) zawodnik drużyny przeciwnej wprowadza piłkę do gry zza linii bocznej w połowie boiska.
          16. Zawodnik który otrzyma 5 przewinień musi zejść z boiska.
          17. Przy rozpoczęciu każdej kwarty zawodnik może zająć miejsce na dowolnej połowie boiska.
          18. Piłkę autową wprowadza się do gry zza linii bocznej lub zza linii końcowej 

           

          CIEKAWOSTKI
          1.Jako jeden z trójki najpopularniejszych sportów, koszykówka ma w Polsce mnóstwo fanów. Ich liczba wzrosła jeszcze, gdy na najlepszych światowych parkietach zadebiutował Polak - Marcin Gortat
          2.Zawodowe kontrakty sportowców są bardzo restrykcyjne. W zamian za milionowe wynagrodzenia zgadzają się oni unikać jakiegokolwiek ryzyka, co w praktyce sprowadza się do rezygnacji z większości pozaboiskowych aktywności. Wyjątek stanowił Michael Jordan. Najsłynniejszy koszykarz wszech czasów miał w kontrakcie zawartą klauzulę, która zezwalała mu grać w koszykówkę zawsze, wszędzie i z każdym 

           

           https://www.slideserve.com/colum/podstawowe-przepisy-gry-w-koszyk-wk 

          KOSZYKÓWKA - PREZENTACJA    TEMATY: 20 i 21 kl.7-8

           KOSZYKÓWKA -CZĘŚĆ 1

          1.    Mecz koszykówki rozgrywany jest przez 2 drużyny. Na boisku gra5 (podaj ilość) zawodników jednej drużyny.
          2.    Boisko- to prostokąt o wymiarach 28 m. dł. i 15 m. szerokości.
          3.    Mecz podzielony jest na 4 kwarty każda po 10 minut. W przypadku remisu rozgrywane są 5-cio minutowe dogrywki do momentu zwycięstwa jednej z drużyn.
          4.    Przerwy między kwartami i ewentualnie dogrywkami trwają 2 minuty każda. Wyjątkiem jest przerwa w połowie meczu tj. między 2 a 3 kwartą, która trwa 15 minut.
          5.    Stroje zawodników muszą być jednolitego koloru a numery na koszulkach od 4-15.
          6.    Piłka może być żywa lub martwa. 
          7.    Jeżeli drużyna wchodzi w posiadanie żywej piłki na boisku to ma 24 sekundy na wykonanie próby rzutu do kosza. 
          8.    Czas na przeprowadzenie piłki z pola obrony na pole ataku- to 8 sekund
          9.    Czas na wprowadzenie piłki po straconym koszu, z autu, wykonanie rzutu wolnego lub rozpoczęcie kozłowania, rzutu, podania przy agresywnym kryciu-to 5 sekund
          10.     Zawodnik nie może pozostawać w obszarze ograniczonym drużyny przeciwnej dłużej niż 3 sekundy, gdy jego drużyna posiada żywą piłkę na polu ataku.
          11.    Rzuty maja wartość:
          - 1 pkt.- rzut wolny
          -3 pkt.- rzut zza linii 6,25
          -2 .pkt. rzut z linii 6,25 lub bliżej odległości.
          12.    Po stracie kosza, rzuty wprowadza się z linii końcowej
          13.    Nietypowe typy rzutów to dobitka- piłka po odbiciu się od kosza lub tablicy zostaje skierowana do kosza, wsad- piłka zostaje włożona do kosza jedną lub dwiema rękoma.
          14.    Przed wprowadzeniem piłki zza linii bocznej, sędzia musi wręczyć piłkę wprowadzającemu. Zawodnik nie może dotykać boiska- linie nie należą do boiska.
          15.    Zawodnicy muszą pamiętać, że każde przekroczenie linii bocznej lub końcowej w sytuacji gdy mają kontakt z piłką, karane jest jej stratą. Przy wykonywaniu rzutów wolnych- zawodnik wykonujący rzut  nie może  dotknąć stopami linii rzutów wolnych, zanim piłka nie dotknie obręczy.

          CZĘŚĆ 2

          16.    Mecze koszykówki prowadzone są przez 4 sędziów /2+2/ (napisz ilu?)
          17.    Błędy z zakresu przekroczenia ograniczeń w czasie ( 24s., 8s.,5s.,3s. karane są stratą piłki i przyznaniem jej przeciwnikowi.
          18.     
          -Błąd kroków, tzn. wykonanie więcej niż jednego kroku z piłką bez kozłowania lub wykonanie więcej niż dwóch kroków przy próbie rzutu w biegu-dwutaktu.
          -Błąd podwójnego kozłowania- ponowne kozłowanie po chwycie poprzedzonym kozłowaniem przez tego samego zawodnika.
          - Błąd powrotu piłki na pole obrony- zawodnik będący na polu ataku, poda piłkę do partnera stojącego na połowie obrony (linia środkowa należy do pola obrony).
          -Błąd wyjścia piłki poza bosko
          -Błąd rzucenia piłki od spodu
          -Celowe zagranie nogą
          Konsekwencją jest strata piłki
          19.    Faule:
          Faul  techniczny - zawodnik popełnia faul niezwiązany z zetknięciem z przeciwnikiem:
          - Lekceważenie ostrzeżeń sędziów.
          - Padanie na parkiet w celu udawania faulu.
          - Obraźliwe zwracanie się lub dotykanie sędziów, dyskusja.
          - Używanie języka lub gestów, które mogą być uznane za obraźliwe lub podburzające publiczność.

          Konsekwencje - 1 rzut wolny i piłka wprowadzona jest zza linii bocznej boiska na wysokości linii środkowej przez ten sam zespół.

          Faul osobisty- blokowanie, trzymanie, szarżowanie, pchanie, nieprzepisowe używanie rąk i zasłony.

          Konsekwencje- jeżeli zawodnik faulowany wykonywał rzut do kosza 
          (nie trafił) -to 2 lub 3 rzuty wykonuje poszkodowany w zależności od miejsca oddawania rzutu w grze. 
          Natomiast ,gdy piłka ,mimo faulu trafiła do kosz, sędzia zalicza punkty i dodatkowo przyznaje 1 rzut wolny wykonywany przez poszkodowanego zawodnika.

          Faul niesportowy - faul związany z nadmiernym kontaktem zawodnika z przeciwnikiem. Brutalny atak na przeciwnika.
          Konsekwencje: dwa rzuty wolne i piłka wprowadzona przez poszkodowanego zza linii bocznej, na przedłużeniu linii środkowej

          Limit fauli - zawodnik popełniający piąty faul w meczu musi zejść z boiska, zmienia go inny zawodnik.

          Faul drużyny - faul popełniony przez zawodnika, gdy zawodnicy drużyny w danej kwarcie mają już 4 faule, wtedy każdy faul osobisty karany jest 2 rzutami osobistymi.

          20.    Jak sędzia pokaże faul obustronny- RUCHY KRZYŻYJĄCE NAD GŁOWĄ ZACIŚNIĘTYMI PIĘŚCIAMI

          21.    SYGNALIZACJA ARBITRÓW – PREZENTACJA